Waarom je aan influencer marketing moet doen

Influencer marketing is een effectieve manier om uw doelgroep te bereiken. Het is een strategie die gebruik maakt van “beïnvloeders” – dat wil zeggen vertrouwde en erkende personen in uw doelmarkt – en hun connecties of “volgers” om merkbekendheid, productverkoop en klantentrouw te stimuleren. Als u nog niet bekend bent met deze marketingstrategie, is dit wat u erover moet weten: Influencer Marketing is het proces van het richten op mensen die veel volgers hebben op social media sites zoals Instagram, Twitter en YouTube. Deze mensen worden influencers genoemd omdat hun woord gewicht in de schaal legt bij hun volgers. Met andere woorden, als een van deze beïnvloeders uw product of dienst goed vindt, is de kans groot dat hun volgers het ook goed vinden.

De voordelen van influencer marketing

Een van de grootste voordelen van influencer marketing is dat je met een beperkt budget een groot publiek kunt bereiken. Door contact te leggen met influencers in uw niche kunt u de zichtbaarheid van uw merk vergroten en de verkoop stimuleren zonder veel geld uit te geven aan reclame. Een ander voordeel van influencer marketing is dat het schaalbaar is. Als u een influencer vindt wiens publiek en engagementniveau aan uw doelstellingen voldoet, kunt u met die persoon blijven samenwerken om een langdurige relatie op te bouwen. U hebt ook de mogelijkheid om een duurzame relatie met uw beïnvloeders op te bouwen. Sterker nog, veel influencers worden liever betaald in product dan in geld. Zo kunt u een relatie opbouwen met mensen die uw merk mogelijk jarenlang bij hun publiek kunnen aanbevelen.

Hoe ziet een influencer marketing campagne eruit?

Influencer marketing campagnes omvatten vaak meer dan alleen posten op sociale media. Voordat u influencers bereikt, moet u een beetje onderzoek doen om ervoor te zorgen dat u de juiste mensen vindt en hen op de juiste manier benadert. Als u zich bijvoorbeeld richt op beauty influencers, wilt u ervoor zorgen dat u diegenen bereikt met een groot aantal vrouwelijke volgers. Beauty influencers hebben vaak ook een groot aantal mannelijke volgers, maar u wilt hen niet betalen om uw product te promoten. Zodra u de juiste mensen hebt gevonden, moet u hen bereiken via een rechtstreeks bericht of e-mail om uzelf en uw product voor te stellen. U moet ook wat onderzoek doen naar de beïnvloeders en iets vermelden dat ze hebben gepost en dat u leuk vindt.

Een van de redenen waarom influencer marketing zo effectief is, is dat het de klanten die u probeert te bereiken gebruikt als kanaal voor uw advertenties. Elke dag kijken enorm veel mensen naar advertenties – of het nu op televisie is, in tijdschriften, op websites of op sociale media. De kans is groot dat deze mensen immuun worden voor deze advertenties of ze afwijzen. Influencer marketing geeft mensen een ander soort advertentie om te bekijken, eentje die ze veel eerder zullen vertrouwen en waarderen. Omdat klanten kijken naar mensen die ze kennen en respecteren voor informatie, zijn ze eerder geneigd een product of dienst te kopen als iemand die ze vertrouwen het aanbeveelt.

Hoe vindt u de juiste influencers voor uw product of dienst?

Voordat u op zoek gaat naar beïnvloeders, moet u een aantal dingen gepland hebben. Ten eerste moet u een duidelijk idee hebben van wie uw doelgroep is. Vervolgens moet u beslissen op welke sociale media-platforms u zich wilt richten. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is belangrijk om te onthouden dat elke sociale mediasite een andere omgeving is. U wilt ervoor zorgen dat u de juiste mensen bereikt – en dat betekent dat u de juiste beïnvloeders moet vinden. Zodra u uw ideeën hebt uitgewerkt, kunt u op zoek gaan naar beïnvloeders. U kunt een platform als Traackr of Buzzsumo gebruiken om op trefwoord te zoeken naar topbeïnvloeders in uw niche. Van daaruit kunt u influencers rechtstreeks via e-mail benaderen.

Zoals we al eerder zeiden, moet je een beetje onderzoek doen om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen vindt. U wilt influencers vinden wiens volgers geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Je moet er ook voor zorgen dat je echte mensen met een aanzienlijke volgers bereikt. Op veel platforms voor influencer marketing, zoals Traackr, kunt u influencers zoeken op basis van onderwerpen, aantal volgers en andere relevante factoren. Bij het onderzoeken van potentiële influencers is het ook belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid engagement die ze op elke post ontvangen. Kies influencers die veel reacties, likes en shares krijgen op hun posts.

Hoeveel kost het?

De kosten variëren van campagne tot campagne. Sommige influencers rekenen per post, terwijl anderen een maandelijks voorschot vragen. Wanneer u influencers benadert, moet u hen laten weten hoeveel u bereid bent te betalen. Influencers hebben vaak een tariefkaart die ze per post in rekening brengen. U moet echter altijd onderhandelen met influencers. Influencers zijn vaak bereid te onderhandelen omdat ze hun netwerk willen uitbreiden en nieuwe merken willen om mee samen te werken. Je moet altijd proberen te onderhandelen tot je een prijs vindt die voor beide partijen aanvaardbaar is. Houd in gedachten dat hoewel de initiële investering hoger kan zijn, influencer marketing het potentieel heeft om u op de lange termijn veel meer rendement op te leveren. Dit zijn relaties die u na verloop van tijd kunt blijven opbouwen.

Conclusie

De influencer marketing campagne is een manier voor merken om nieuwe klanten te vinden door samen te werken met mensen die online een grote aanhang hebben. Deze campagne werkt omdat mensen hun vrienden en familieleden meer vertrouwen dan merken. Bovendien vertrouwen mensen mensen die expertise hebben op bepaalde gebieden. Samenwerken met mensen die op hun gebied een grote aanhang hebben, is dus een manier om uw product of dienst aan nieuwe klanten te tonen. Op die manier hebt u de kans om een blijvende indruk te maken op deze klanten.

Blogoverleg.nl

Blogoverleg.nl

De allerleukste blogs voor jouw. Blogs over de bouw, ondernemen, marketing & wonen.

Wist jij dat van de volwassen internet gebruikers 91% sociale media gebruikt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *